Nyhedsarkiv

Læs Brian O´s bud på trends for 2016 indenfor design og visualitet
25-02-2016

Trends 2016: Brian O. om visualitet og design indenfor web og tryksager

Brian O. giver bud på trends indenfor design og visualitet

Igen i år vil vi se mere rene og enkle hjemmesider. Enkelt i designet forstås, da den flade stil ”Flat Design” ser ud til at være kommet for at blive. Google har i hvert fald sat det i system med deres ”Material Design”, så mon ikke vi kommer til at se en del mere til det.
 
Vi har også igennem et par år haft en tendens med fuldskærmsbilleder som baggrunde på hjemmesider og med relativt lidt indhold  - og det fortsætter også. Især fuldskærmsvideo som baggrund vil vinde mere indpas, da levendegørelse af hjemmesider skal være med til at fastholde brugeren, nu hvor informationsniveauet på forsiden er skåret ned – eller i hvert fald gemt væk. Det vender vi lige tilbage til.
 
Med til levendegørelsen hører også den tiltagende brug af nutidens kodesprog HTML5 og CSS3, som er understøttet af stort set alle enheder. Det gør, at vi kommer til at se mere bevægelse i menuer og animerede budskaber, som i de glade ”Flash” dage. Men den stramme linje går også igen i brugen heraf, så animationerne er også tonet ned til et leje, hvor det er enkelt og lækkert – ”less is more”…
 

Mobilbrug

Med den stigende brug af mobile enheder – og Googles måde at rangere hjemmesider på i deres søgeresultater, betyder det også at en mobil udgave af din hjemmeside er et must. Faktisk er tendensen lige nu, at man starter med at designe den mobile del og derefter laver desktopversionen. Det kan bla. ses på brugen af mobile design-elementer på desktopversionen. Eksempelvis har mobilmenuen vundet indpas – den såkaldte ”Hamburger-menu”, som de fleste nok kender som tre vandrette streger, hvor hele hjemmesidens menustruktur er gemt væk. Det er igen med til at understrege den meget stramme og rene designlinje. Men man skal også passe lidt på, for man risikerer at miste kunder hvis man gemmer sit budskab eller produkter alt for godt. Det betyder i sagens natur også flere klik inden bruger har nået sit mål, så brugervenligheden ryger altså på bekostning af designet.

 
Når vi taler om det trykte, så er den flade stil også kommet hertil. Det betyder at virksomhedens trykte og digitale udtryk smelter mere og mere sammen. 

Kontakt Brian O. for flere trends og ideer til virksomhedens visuelle og designmæssige udtryk.