Salgs- og Marketingkoordinator Jane Søndergaard fra FS2 sætter kommunikationen i fokus
// 01-03-2016

Trends 2016: Jane ser nærmere på kommunikation og sociale medier

Den bløde og relationsskabende kommunikation skal være i fokus

Trenden og tendenserne for 2016 bliver først og fremmest at fortsætte med det gode indhold og de relationsskabende historier – altså fortsat arbejde på forbedring af virksomhedens content.
De begreber som optager forbrugerne i 2016 kan samles under én fællesnævner kaldet ”Autenticitet”, hvilket dækker over ord som omtanke, nærhed, tillid og ansvarlighed. 2016 kommer derfor til at handle om at have hjertet og medmenneskeligheden med, i det som vi kommunikerer ud online såvel som på tryk. Målet skal være at skabe et forhold til forbrugerne og få skabt en ambassadøreffekt overfor produkterne/ydelserne.


Udover velovervejet indhold vil annoncering via de sociale medier stige – her har især Facebook taget føringen, men flere platforme vil følge med. Senest har Instagram udvidet med sponserede opslag, som med lethed kan sættes op direkte i Facebooks Businessmanager. LinkedIn er også hoppet med, hvor det nu er muligt at sponsere sine opslag og Snapchat bliver helt sikkert det næste! Så endnu flere sponserede opslag, betalt annoncering og især ”native marketing” hvor reklamen "gemmes væk" i naturlige omgivelser, vil vi se mere af.

En platform som jeg forudser vil slå mere igennem i 2016 er livestreaming via fx Periscope eller Facebook, som lige har rullet deres livefunktion ud. Her vil forbrugerne kunne være med på første række og der er mulighed for endnu bedre content og endnu flere salgstricks pakket ind i gode og troværdige historier. Forestil jer potentialet ved at kunne livestreame direkte fra virksomhedernes pressemøder, store begivenheder, fremvisninger, events samt fx dele viden og tips direkte ud til forbrugerne! De kreative bud på livestreaming vil vi komme til at se mange af, og jeg glæder mig til at se platformen folde sig ud.
 

Video skal være i overvejelserne

Film er en vigtig del af kommunikationen i 2016. Det er let fordøjeligt og nemt at forstå et budskab selv om det er på meget få sekunder. Med video er det dertil lettere at give noget af sig selv på en interessant måde og vi vil helt sikkert opleve mange former for kommunikative budskaber via film i 2016. Dette værende alt fra reklamer til testimonials, tutorials, profilfilm, medarbejderpræsentationer, job opslag og meget mere.

 

Et sidste tip som jeg vil slå et slag for er, HUSK at kommunikationen fra virksomheden skal være i fokus både når der kommunikeres eksternt men ligeså vigtigt er det, at kommunikationen fungerer internt i virksomheden. Medarbejderne skal engageres og tages med på råd, de skal have viden og informeres om hvad der foregår og de skal opfordres til selv at være aktiv på de sociale medier, når det gælder virksomhedens opslag. Medarbejderne er de bedste ambassadører en virksomhed kan få, derfor skal det altid være en trend at kommunikationen skal være lige stærk internt som eksternt.

 

Kontakt Jane Søndergaard for mere information. 

 

Acceptere cookies fra denne side

Dette websted bruger cookies til at spore din adfærd og forbedre din oplevelse på webstedet.
Du kan altid slette gemte cookies ved at besøge dine avancerede indstillinger for din browser.