Special Skills er en landsdækkende non-profit-forening med missionen at give unge i udskolingen, der modtager specialundervisning, større mod på fremtiden.
I praksis foregår det gennem særligt tilrettelagte undervisningsforløb, der har reference til de fire gældende erhvervsretninger. Hertil en årlig event, hvor de unge både har mulighed for at fordybe sig indenfor udvalgte fag og dyste på færdigheder i den forbindelse.
På den måde får målgruppen større medbestemmelse i forholdet uddannelse, end der i mange år har været tradition for.
Økonomisk og fundamentalistisk støttes Special Skills af Egmont Fonden og LIVSVÆRK og via et medlemsbaseret netværk af skoletilbud til omtalte målgruppe.
Men der var plads til forbedringer, og derfor ønskede foreningen at indgå et formelt bureausamarbejde omkring markedsføring. Vi var så heldige at blive valgt, og det er gået godt!
Med nye værktøjer på hånden har foreningen i foråret 2025 haft et givende møde med Børne- og Undervisningsudvalget på Christiansborg. – Og med politisk opbakning til Special Skills som samfundsmæssig vigtig ser foreningen nu selv lyst på fremtiden.
Hvordan gjorde vi? I respekt for foreningens eksisterende logo og farver har vi på bureauet skabt større sammenhæng mellem udtryk og budskaber.
Heriblandt har vi udviklet sloganet, ’Fordi ingen kan alt, men alle kan noget’. Sigende og oplagt til brug på tværs af sendeflader. Dels i mailsignaturen og i en forklarende animationsfilm, dels på websitet, som vi har opbygget i et brugervenligt CMS inkl. tilmeldingsformular til årets events for nemmest mulig administration.
For os er det meget afgørende, at vi kan stole på, hvad vores leverandører lover. Fx om kvalitet og økonomi. Det kan vi med FS2, som vi overlod to filmproduktioner uden det store forhåndskendskab til bureauet. Den proces gik så godt, at vi indenfor bare et år aftalte yderligere tre produktioner!
Nu kender vi hinanden indgående, hvilket både giver os tryghed og sparer tid. FS2 har helt fat i, hvem vi er, og hvordan vi gerne vil ramme vores målgruppe. Dette afspejles tydeligt undervejs i produktionen og slutteligt i resultaterne, som bliver rost i hele vores bagland.
Vi oplever bureauet som kompetent med en uhøjtidelig og løsningsorienteret tilgang i alle led af processen. Det kan fx være et vilkår at skulle improvisere og fravige drejebogen, når der optages i et naturligt miljø som vores.
Samtidig er FS2 altid åbne for vores ideer og klar til at give os konstruktivt modspil for det bedst mulige resultat.
Tania Fogh Sørensen
Kommunikationsmedarbejder